22 Januari, By by Fritid

DATUM: 2014-01-22 | TID: 00:55:47 | KATEGORI: Mina studier | 0 Kommentarer
Tills på fredag ska vi läsa ett antal kap i en bok + 2 andra böcker/artiklar, samt skriva en individuell text + dom instruktioner som är till seminariumet vad det nu är vi ska göra.
Hur har dom tänkt att man ska hinna göra alla dessa uppgifter på så kort tid?!
Vi får inte den individuella texten förrän efter föreläsningen, vi får inte instruktionerna för vad vi ska göra till sem förrän innan sem. Vi har föreläsningen mellan 14.15-16 i morgon (onsdag) och vissa pendlar och har restid m.m så det blir väldigt sent på onsdagen samt att vi har en heldag i Kalmar på torsdag och kommer då inte hem förrän på kvällen, sen har vi seminarium på fredag fm kl 8.30.
Jag förstår inte hur vi ska hinna med dessa uppgifter. *drar sig i håret*

*Bläääääääääää* Räknar ner dagarna tills examen !

Men tur var väl det att vi fick utt uppgiften nu, men saken blev ju inte bättre när man såg den:
 
Vi ska förklara detta begrepp samt ge exempel på dom:
 
-         överordning-underordning
-         socialt kapital
-         reproduktion av hierarkier
-         normerande svenskhet
-         marginaliserad
-         stigmatiserad
-         symboliskt kapital
-         maktordning
-         heteronormativ
-         klass
-         genus
-         ras/etnicitet
-         ojämlikhetens arena i förskolan
 
Sen ska vi även svara på dessa diskussionfrågor:
 
- Vad förutsätter en ömsesidig relation och fördjupad kommunikation med föräldrarna? Ge förslag på konkreta exempel på föräldrasamverkan.
 
- Vilka möjligheter finns det att undvika reproduktion av hierarkier och fördomar, enligt Enö (kap. 2 i Harju och Tallberg & Broman), håller du med eller har du andra erfarenheter?
 
- Ge förslag på, efter att du har tagit del av förskolans läroplan, hur du uppfattar intentionerna kring uppdraget med föräldrasamverkan?
 
- Vad innebär ett normkritiskt perspektiv enl. Elmeroth m.fl. reflektera över följande: ”ur ett intersektionellt perspektiv, där den vita, heterosexuella, västerländska och icke-funktionshindrade mannen utgör normen blir majoriteten av mänskligheten avvikare” hur tolkar du detta?
 
- Elmeroth m.fl. beskriver ”ojämlikhetens arena”, med fokus på maktperspektivet i termer av normalitet och avvikelse, förskolan står inte fri från dessa processer, positioner tenderar att återskapas även i förskolan, vad anser du menas med detta?
 
- Är du beredd att leva upp till de principer och värden som förskolans läroplan föreskriver? 
 
 
Såhär har några av mina fb status sätt ut under den senaste timmen:
 
"Den individuella uppgiften ska jag använda som toalettpapper.....Den är hatad från första början, ingen kärlek här inte...... Gå och brinn i h@!"¤%%vetet..."
 
"Seriöst, inte fan orkar ja plugga mer................................."
 
"4 begrepp förklarade av 13 möjliga + att alla diskussionsfrågor ska besvaras. Men nu ger jag upp. Den som vill och behöver gå på toaletten får mer än gärna använda detta som toalettpapper, för snart gör jag det......"
 

 
Vad ska man prioritera, läsningen eller uppgiften, för ja båda hinner ja inte med....
Hinner nog inte ens att göra uppgiften färdig....
*Bajsuppgift!*
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0