Vitamin D

DATUM: 2012-02-11 | TID: 10:19:38 | KATEGORI: Det kallas livet | 0 Kommentarer


Ni som har barn och ger D-droppar, jag läste precis innehållsförteckningen! Den innehåller vitamin D3, solrosolja och ett ämne som heter Butylhydroxianisol, visste inte vad det var så jag googlade det och fann att det var ett antioxidationsmedel med detta som kända hälsorisker "Kan innebära hälsorisker för småbarn. Misstänks orsaka allergiska reaktioner och hyperaktivitet. Omdiskuterade cancereffekter." (äkta varas hemsida) helt plötsligt känns det inte så dåligt att vi alltid glömmer att ge det!

Min bvc-tant sa att detta varit uppe förut men att det är godkänt för att det är så himla små mängder. Det blir ingen påverkan på bebisen/barnet under de 2 år de ska ha det. Skulle behövas stora mängder under längre tid för att ge påverkan. Sen är det ju så klart upp till föräldrarna vad man vill ge, men ACOs är inte farliga om man ger den dos man ska. Skulle de va farliga skulle de inte finnas på marknaden. Detta från min bvc-tant.

Även om vi också glömmer dropparna ofta så blir det att gå till apotekt imorgon och köpa Dunmedics istället för de man får på BVC.

Jag kommer inte att fortsätta med dessa droppar som man får från BVC utan kommer som sagt att köra de andra som finns på apoteket.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0