7 November, Baka kladdkaka

DATUM: 2012-11-07 | TID: 20:20:00 | KATEGORI: Bakning, Mat & Recept | 0 Kommentarer
Nu har vi bakat kladdkaka och lillan blev även idag helt till sig när hon fick hjälpa till. Ville göra allt och hon är så duktig! Dock han hon inte smaka på kakan idag så får lägga undan en bit tills i morgon och så fryser jag ner den biten som blir kvar.

Kladdkakan blev sjukt god och lagom men även lite extra kladdig så som den ska va tycker jag ! *Mums*
Riktigt bra för att va första gången !

(Bilderna är klickbara)



 

 
* Recept på kladdkaka
 

Ingredienser

12-16 port

100 g Arla smör
2 1/2 dl strösocker
2 ägg
1 1/2 dl vetemjöl
3 msk kakao
1 tsk vaniljsocker

Garnering:
florsocker

Till servering:
vispad grädde eller glass och frukt


Gör så här

Sätt ugnen på 175°. Smält smöret i en kastrull. Lyft av kastrullen från plattan. Rör ner socker och ägg, blanda väl. Rör ner övriga ingredienser så att allt blir väl blandat. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Grädda mitt i ugnen ca 20 min. Kakan blir låg med ganska hård yta och lite kladdig i mitten. Låt kakan kallna. Pudra över florsocker. Servera med grädde eller glass och frukt.

* Referens:
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0