Rolig tenta, Not !

DATUM: 2012-05-31 | TID: 09:48:17 | KATEGORI: Mina studier | 0 Kommentarer

Tentamen

1FL005 Språkutveckling och litteracitet i förskolan 15hp

Delkurs 2: Litteracitet och kommunikation i förskoleåldern, 7,5 hp.




Tentafrågor

Fråga 1. Litteracitet

Ge två konkreta exempel på litteracitetshändelser och litteracitetspraktik, ett exempel i hemmet och ett i förskolan. Diskutera emergent literacy-teorin utifrån kurslitteraturen och resonera om hur förskolan kan möta barnets skriftspråklighet på bästa sätt. Vilket förhållningssätt har förskolan och skolan? Beskriv både ur ett nutida och ur ett historiskt perspektiv!

 

Fråga 2. Läs- och skrivutveckling

Den konkreta undervisningssituationen påverkas alltid av pedagogens utgångspunkt. Föreställ dig att du ska planera ett moment som innehåller läs- och skrivutveckling för en förskolegrupp. I ditt svar måste det även framgå vilken åldersgrupp ditt upplägg riktar sig mot, men du kan naturligtvis välja så smal eller så omfattande inriktning som du önskar. På samma sätt kan ditt valda moment antingen vara helt inriktat mot läs- och skrivutveckling, eller vara ett mer omfattande upplägg som innehåller delar som berör läs- och skrivutveckling. Diskutera sedan ditt upplägg utifrån punkterna nedan (OBS! du behöver inte göra en uppdelning i (a) och (b) i ditt svar, utan kan skriva samman det som löpande text).

  1. Presentera ditt upplägg och redogör för hur du planerar att lägga upp undervisningen av momentet samt vilken/vilka åldersgrupp/er det riktar sig till. I presentationen ska även ett resonemang kring för- och nackdelar med upplägget framgå
  2. Diskutera utifrån litteraturen vilken under­liggande språksyn och vilka teoretiska utgångspunkter du har för ditt upplägg, samt hur dessa på­verkar din planering av momentet

 

Fråga 3. Samtal

Diskutera ämnesområdet tal och samtal utifrån Gjems Barn samtalar sig till kunskap. Ge också språksociologiska aspekter på samtalandet utifrån Språksociologi (Einarsson 2009). Ditt svar ska vara resonerande och lyfta språksociologiska såväl som pedagogiska aspekter av samtalandet. Utgå från de två föreläsningar ni under kursen haft: samtal del 1 och 2. Ämnesområdet är stort – välj en ingång (se exempel nedan – du kan naturligtvis välja en annan) som du själv tycker är relevant och som du kopplar till samtal, språksociologi och kunskapande:

-          kommentera din egen språkliga bakgrund och hur den påverkar ditt förhållningssätt till språket i stort. Vad har du själv för attityd mot olika språkliga variationer? Är du medveten om hur de uttrycks? Hur kan du variera och förändra dig med olika språkliga medel, om det behövs?

-          Ta upp olika variationer (lekter) som vi under föreläsningarna diskuterat såsom kön, ålder, geografiska och sociala dialekter. Diskutera vilka språkliga variationer som kan förekomma i förskolan såväl som i skolan. Hur kan du bäst förbereda barnen för olika språkvariationer i skolan?

-          Vad måste redan i förskolan/skolan tas hänsyn till för att språkligt få till stånd en flerstämmig skola för alla? Pedagogiskt kan exempelvis olika perspektiv på lärande genom språk och samtal samt varför samtal är viktiga i barns lärandeprocess vara relevanta avstamp för din diskussion.



Jag bara älskar frågorna, Ironi !


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0